Loading... (0%)

31 augusti 2015

Göteborg 31 augusti 2015

Stena Renewable fortsätter sponsra i Åseda

Stena Renewable har under flera år varit med och sponsrat verksamheten i Åseda IF och Hälsans Hus. Trots att det råder försiktighet i vindkraftsbranschen i dagsläget tror Stena fortsatt på vindkraft och förlänger de sponsoravtal som finns med Åseda IF och Hälsans Hus.

”Vi är glada att kunna bidra till det aktiva föreningsliv som finns i Åseda och vi hoppas att vi inom några år ska kunna sponsra mer och fler genom vår Vindbonus”, säger Peter Zachrisson, VD på Stena Renewable.

Michael Bloom, ordförande Åseda IFs fotbollssektion och Rolf Malmquist, ordförande Hälsans Hus är båda positiva till det stöd som kommer från Stenas håll. ”För att vi fortsatt ska kunna vara den attraktiva mötesplats som Hälsans Hus är och skall vara behövs företag som engagerar sig”, säger Rolf och Michael håller med om att företagens engagemang är viktigt. ”Vi vill erbjuda en bred verksamhet som alla som vill kan vara med i och trots mycket ideellt arbete kostar det pengar att bedriva en kvalitativ verksamhet. Här kommer Stenas bidrag väl till pass”, fortsätter Michael.

På frågan om det blir någon vindkraftsutbyggnad i Uppvidinge svarar Peter: ”På några års sikt behövs ny elproduktion och skall ny produktion byggas finns det inget som producerar billigare kilowattimmar än landbaserad vindkraft. Vi fortsätter satsa i Uppvidinge som vi bedömer har bland de bästa förutsättningarna i Sverige för vindkraft. Så visst tror jag på en utbyggnad i Uppvidinge”.

Totalt projekterar Stena för strax över 100 vindkraftverk inom Uppvidinge kommuns gränser vilket motsvarar en produktion lika stor som en tredjedel av den elenergi som förbrukas i hela Kronobergs län.

För ytterligare information vänligen kontakta

Peter Zachrisson, VD Stena Renewable, 0704-855 393, peter.zachrisson@stena.com

Michael Bloom, ordf. Åseda IFs fotbollssektion, 0705-855 779, michael.bloom@klarvik.se

Rolf Malmquist, ordf. Hälsans Hus, 0705-906 752, malmquist.rolf@telia.com

Stena Renewable AB ingår i Stena Sfären som är aktiv inom återvinning, färjelinjer, offshore, rederi, fastigheter och finans. Stena Renewable AB är en långsiktig investerare inom förnyelsebar energi. Stena Renewable projekterar, bygger och förvaltar vindparker för ett långsiktigt ägande. Bolaget driver idag 96 vindkraftverk som producerar energi motsvarande Malmö stads konsumtion av hushållsel och vi fortsätter vår expansion.

Din webbläsare (Internet Explorer 8) är utdaterad. Uppdatera din webbläsare för att få bättre säkerhet och en bättre upplevelse på vår site.

Uppdatera din webbläsare